Jak poznat toxické firemní prostředí před nástupem do nové práce

Všichni známe ten pocit, když člověku není nejlépe. Někdy nemůžeme ani přijít na to, co je příčinou tohoto nepříjemného stavu. Máme pocit tlaku na hrudi, bolí nás hlava, jsme unavení, podráždění, protivní sami sobě a třeba i smutní. Prostě jsme otrávení. A přesně to se stane, když je v našem okolí něco toxického. Může to být cokoliv: vztah, který se vyvine špatným směrem, člověk, prostředí… Toxický podnět nás ze své podstaty dlouhodobě a negativně ovlivňuje.

Velkou část dne trávíme v zaměstnání a příjemné pracovní prostředí je výhra. Těšit se do práce, na kolegy, mít práci, která mě baví, to je luxus, kterého si dopřává jen málokdo. Nemusí to být jako z pohádky, ale horor také ne.

Fajn, ale dá se taková věc poznat už během pracovního pohovoru? Je toho mnoho, co lze vyčíst před i během prvního setkání s kolegy a šéfem. Nejdříve si ujasněte, co chcete a co od nové práce očekáváte. Jaké by mělo být vedení, jakou kvalifikaci vám nové zaměstnání má poskytnout, jaký druh práce vlastně hledáte atd. Např. víte, že jste typ, kterému vyhovuje pevné vedení, jasné určení úkolů a zodpovědnosti. Pak hledáte šéfa, který bude splňovat trochu jiná kritéria, než kdybyste hledali flexibilní práci s velkou mírou samostatnosti. Pokud máte v tomto jasno, pojďme dál.

TIP

Vždy je dobré zjistit si už dopředu co nejvíce informací o firmě, do které se jdeme podívat. Jaký má progres a kam směřuje. Podívejte se na hodnocení zaměstnanců, na sociální sítě a komentáře. Zahrajte si trochu na detektiva a vybavte se informacemi ještě před dnem D.

A jde se na to, je tu pracovní pohovor. Otevřete oči, nastražte uši a nechte na sebe působit okolí. Pohovor je tu od toho, aby obě strany navázaly vztah.  Vnímejte atmosféru a komunikaci na pracovišti. Měla by být uvolněná, příjemná, aktivní a tvořivá. Prohlédněte si každého zaměstnance, se kterým přijdete do kontaktu. Sledujte člověka, který s vámi vede pohovor.  Většinou je to přímo váš  nadřízený/ná nebo třeba zástupce HR. Zkuste vnímat jejich verbální i nonverbální projev. Jak na vás působí? Rozhodně nepotřebujete mít za šéfa protivného, arogantního nebo zlého člověka. Přesně takový člověk pro vás totiž může být toxický. Zaměřte se na to, kolik vám dává prostoru, zda vás poslouchá a vnímá, co mu říkáte. I negativní věci nebo nesouhlas je možné říct tak, abyste druhého neponížil,  ale motivoval ho k lepšímu výsledku. Je člověk na pohovoru empatický, nebo vás zkouší a utahuje si z vás? Pokud je vás na pohovoru víc, zkuste analyzovat, jak budoucí šéf komunikuje s kolegy a jak oni na něj reagují.

Ale pozor! Je potřeba vždy rozlišovat mezi osobní nelibostí a toxicitou. Dokonce před vámi může sedět člověk, který není pro vedoucí pozici vhodný, vedení lidí mu moc nejde. To ale neznamená, že je toxický. Může vám být nesympatický, ale není škodlivý a zákeřný.

Pokud máte ovšem pocit, že jste se během pohovoru potkali s někým, kdo parazituje na energii ostatních, vytváří nepříjemnou atmosféru a je zlý, pak vezměte nohy na ramena a šupajděte raději jinam, protože taková práce vám za to nestojí.

    Měte přehled o nejnovějších pozicích a přístup k VIP článkům

    Přihlaste se k odběru čerstvých aktualit, VIP článků a nejnovějších pozic, které vám mohou pomoci nastartovat kariéru.


    Karierio by Frontman

    Frontman pomáhá inovativním firmám růst v těchto oblastech: technologie, zemědělství, development a služby. Propojuje firmy s talenty a talenty se zajímavými pracovními příležitostmi. A to vše začíná právě tady na kariérním portálu Karierio!