Nová práce: jak zapadnout do kolektivu

Každý, kdo prošel procesem hledání a nástupu do nového zaměstnání ví, že první měsíc je plný výzev. Nejenže musíte vstřebat velké množství informací a takzvaně se „zapracovat“, ale stáváte se součástí nového pracovního kolektivu. Přicházíte do, více či méně, funkční skupiny lidí, která spolu už nějakou dobu kooperuje. Stojí před vámi úkol, začlenit se. Jednoduše potřebujete a chcete, aby vás přijali mezi sebe. Kulička je na vaší herní ploše a my vám poradíme, jak zvítězit.

Připravili jsme několik konkrétních tipů, jak si získat respekt a důvěru svých nových kolegů během prvního měsíce:

1. Buďte aktivní a snažte se zapojit

V tomto případě se rozhodně neřiďte rčením: „Sedávaj panenko v koutě, když budeš hodná, najdou tě“. Nenajdou. Je čas se proaktivně zapojit. Ukážete tím, že máte zájem o spolupráci a jste ochotni přispět k úspěchu týmu. Ptejte se kolegů na jejich názory, zkušenosti a způsoby řešení problémů. Není třeba okamžitě zavádět novoty a zlepšováky. Do okamžiku vašeho příchodu, vše fungovalo a he na místě nejprve poslouchat, vstřebávat a osvojit si zažité procesy.

Mluvte s ostatními, dbejte na příjemnou komunikaci, usmívejte se, tvařte se přátelsky. Můžete sdílet své myšlenky, nápady a dotazy s kolegy a aktivně se účastnit týmových schůzek a porad.

Tip: Na první poradu kupte něco dobrého. Stačí pár chlebíčků nebo dortíky. Je to milé a přátelské gesto, které vám nažene body navíc.

2. Přidejte se k ostatním

Nebojte se už první den jít s ostatními na oběd a další týden na pivo. Snažte se zapojit do společných aktivit i mimo kancelář. Dokonce můžete sami navrhnout nějakou akci, ale dejte pozor, aby to nebylo přes čáru (vynechejte pozvánky na významné a delší akce).

3. Respektujte pracovní etiku

Zkuste se hned zezačátku sladit s kulturou a pracovním tempem firmy.  Je důležité plnit své úkoly včas a kvalitně. Značí to, že jste spolehliví a máte zájem o úspěch firmy. Pokud se vám něco nedaří, nebojte se požádat kolegy nebo šéfa o radu.

Tip: Problémy zkuste nejdříve vyřešit po vlastní ose a pokud nevíte, jak dál, řekněte si o pomoc.

TIP

Jakmile se v nové práci budete cítit jistější v kramflecích, můžete se věnovat budování osobního brandu. Pomůže vám to do budoucna, kdy budete pro zaměstnavatele nebo obchodního partnera čitelnější a důvěryhodnější. Jak na to? Přečtěte si tento článek.

4. Buďte přátelští a zajímejte se o ostatní

Jestliže se otevřete ostatním, budete upřímní a přirození, získáte si respekt a důvěru spolupracovníků. Je důležité nic nepředstírat, musí to jít z vás.

Zajímejte se o kolegy a uchovávejte v paměti, co vám říkají. Zkuste je vnímat, jako celek a věnovat pozornost detailům. Pokud se o ně budete upřímně zajímat, rozšíříte tím své PS – pole působnosti (public self). Tento výraz použil americký autor, poradce, konzultant a lektor v oblasti osobního rozvoje Stephen R. Covey ve své knize „Sedm návyků vůdčích osobností“.  Covey doporučuje, aby se lidé snažili být, v rámci mezilidských vztahů, sami sebou a prezentovat své skutečné já. Tím, že s nehranou zvídavostí posloucháme lidi kolem sebe, si získáváme jejich důvěru. Nebojte se projevit zájem o kolegy, zeptejte se na jejich zálivy a koníčky mimo práci. Uvidíte, jak rozkvetou.

Příklad:

Páteční rozhovor s kolegou:

„Co plánujete dělat o víkendu?“

„Příliš plánů nemáme. Dcera má zlomenou nohu, ale v pondělí jdeme na kontrolu, tak ji třeba už sundají sádru. Možná pojedeme na den na chatu alespoň posekat trávu, dlouho tam nikdo nebyl.“

Pondělní rozhovor s kolegou:

„Jak vám dopadla kontrola u lékaře? Už může princezna chodit bez sádry?“

„Ale nakonec musí vydržet ještě do čtvrtka.“

„Tak ji to sundají před víkendem, to je fajn. Tahle sobota i neděle propršely. Myslel jsem na vás, kvůli tomu sekání. Ale teď má být na Vysočině hezky, tak se to jistě povede.“

Způsobíte – li nějakou nepříjemnost nebo nedorozumění, omluvte se od srdce, tak, aby ten druhý vaši omluvu skutečně přijal a cítil, že je vám to líto. Nenechávejte věci viset ve vzduchu. Nedořešená příkoří mohou způsobit v kolektivu pěknou paseku.

Příklad: „Mám teď tolik práce, že jsem si ani nestihla umýt vlasy. Vy mi rozumíte, že?“ Ups. Chudák kolegyně si teď myslí, že má mastnou hlavu, přitom vy jste naznačovali, že i ona je velmi zaneprázdněná. Pokud necháte nedorozumění plavat, může vzniknout dlouhodobý problém, který se bude už jen těžko vyjasňovat. Upřímně se omluvte a vysvětlete pravý význam věty.

5. Respektujte rozdílnosti

V týmu mohou být lidé s různými názory, přístupy a kulturním pozadím. Zkrátka úplně rozdílné typy osob, než jste vy. To je normální a běžná věc. Je důležité respektovat různorodost kolektivu a pracovat na tom, aby byl tým co nejvíce sjednocen.

Příklad: Venku sněží. Vy se tetelíte na víkend, svah volá. Kolegyně se křižuje a proklíná zimu.

Každý jsme jiný, buďme za to rádi.

Nový kolektiv je obrovská výzva, pracovní i osobní. Obzvláště pokud přicházíte do sehrané a dlouhodobě funkční party lidí. Získání respektu a důvěry kolegů je proces, který nezvládnete během jednoho dne. Buďte trpěliví a dejte do toho srdce, postupně si své spolupracovníky získáte.

.

  • Share this post

    Mějte přehled o nejnovějších pozicích a přístup k VIP článkům

    Přihlaste se k odběru čerstvých aktualit, VIP článků a nejnovějších pozic, které vám mohou pomoci nastartovat kariéru.


    Karierio by Frontman

    Frontman pomáhá inovativním firmám růst v těchto oblastech: technologie, zemědělství, development a služby. Propojuje firmy s talenty a talenty se zajímavými pracovními příležitostmi. A to vše začíná právě tady na kariérním portálu Karierio!