Práci z domova pomalu odzvonilo

Pandemie covidu jasně ukázala, že je možné pracovní trh měnit přímo bleskovou rychlostí. To, co bylo dřív nemyslitelné, stalo se naprostou samozřejmostí. Řeč je o práci z domova. Celý svět práce prošel a vlastně stále prochází nevyhnutelnými změnami a mnozí z nás začínají chápat, že to, co jsme považovali za samozřejmé, může být předmětem změn a diskuzí. Bouře utichla, něco jsme přijali a jiné se opět mění. Mnozí zaměstnanci touží stále pracovat z pohodlí domovů, přináší jim to jistou míru flexibility a komfortu, kterou si během pandemie oblíbili. Trend firem nabírá opačné obrátky a šéfové lákají zaměstnance zpět do kanceláří.

Proč? Ukazuje se, že efektivita home officů může být nižší než konzervativní „in-site“ model. Toto dilema bylo posíleno o výsledky nedávných průzkumů, které ukazují, že práce z domova nemusí být vždy nejproduktivnější variantou. Svět se potýká s ekonomickou krizí a firmy si nemohou dovolit platit neefektivního pracovníka. Že se vás to netýká? Třeba ne, možná jste právě vy světlou výjimkou a umíte v domácím prostředí pracovat stejně kvalitně, jako kdekoli jinde. Faktem je, že mnoho lidí, kteří dělají z domu si stěžuje na neustálé rozptylování a odvádění pozornosti. Tu na vás pípne pračka, haleká dítko, nebo nejste sami schopni najít v sobě dostatek sebekázně a prokrastinujete. Bylo dokázáno, že na člověka i jeho výkon působí negativně i jakási izolace od kolegů a nerovnováha mezi pracovním a osobním životem. Mnoho šéfů má tedy oprávněnou obavu, že pracovníci nejsou doma dostatečně produktivní, což může přímo ovlivňovat výkonnost a výsledky firem. Nejčernější scénář, pokud jste boss.

Jsme na pomyslné křižovatce. Máme za sebou období, díky kterému byla většina firem nucena přijmout opatření, o kterých třeba nikdy ani neuvažovala. Pomalu se vracíme k „normálu“, ale už ne zcela. Zkušenost velí, že je možné zaměstnancům vyjít vstříc a nabídnout kompromisní řešení. Ale je to tak i v praxi? Podle týdeníku The Economist se zdá, že volnější pracovní doba, kterou nyní užívá třetina dotazovaných zaměstnanců v USA, brzy skončí. Tyto změny v pracovním životě by mohly přijít rychle a my budeme svědky návratu k tradičnějším pracovním modelům.

Po veřejných prohlášeních „že je možné pracovat odkudkoliv“, které přišly z řad velkých firem, jako Twitter, Airbnb, Spotify a Salesforce, se nyní zdá, že i tito giganti obrací a naléhají na své zaměstnance, aby se vrátili zpět do kanceláří. Například společnost Disney nařídila pracovníkům, aby byly v kanceláři alespoň čtyři dny v týdnu a podobná pravidla zavádí i Starbucks, Salesforce a Lyft.

Stejně tak společnosti Meta (vlastník Facebooku a Instagramu) a Amazon, se rozhodly „vrátit“ své zaměstnance zpátky za pracovní stůl. Chtějí, aby se spolu kolegové sžívali v každodenním kontaktu, komunikovali, sdíleli zkušenosti, byli produktivnější a tvořili pevný tým. Navzdory pokusům o úspory, zaměstnavatelé stále více zdůrazňují obavy z nižší produktivity, nedostatečné angažovanosti a motivace zaměstnanců, nízké kontroly nebo problematické komunikace a zhoršení vztahů mezi kolegy. Nehledě na to, že se stupňují nároky na zvýšenou efektivitu vedení.

Na druhou stranu, mnoho zpravidla menších firem, zůstalo u práce z domova nebo hybridního modelu v širším slova smyslu. Rodinný kolektiv podléhá daleko snadnější kontrole a komunikaci, takže si to mohou dovolit. Faktem je, že home office šetří čas, který bychom jinak strávili dojížděním a nabízí daleko větší míru flexibility, kdy si pohodlně rozvrstvíte práci podle osobních možností. Někteří zaměstnanci jsou dokonce ochotni snížit si kvůli této možnosti plat, což je zajímavý indikátor toho, jak moc si této výhody cení.

Karta se obrací i u nás. Český pracovní trh zůstává poměrně konzervativním prostředím, a i zde je ve velké míře vyžadována přítomnost zaměstnanců ve firmě. Některé společnosti nabízejí po zapracování možnost hybridního modelu pracovní doby, a sice, že část týdne pracujete v kanceláři a druhou z domova. Změnu a progres pro zkrácené úvazky a práci z domova přináší nová novela zákona, která nastavuje konkrétní pravidla. Zajímá vás jaká? Nově budou zaměstnavatelé povinni akceptovat žádosti o home office od rodičů, kteří mají děti mladší devíti let, těhotných žen a osob, které se prokazatelně starají o osobu ve svém okolí. Pokud zaměstnavatel i přesto žádost zamítne, bude povinen své rozhodnutí zdůvodnit písemně. Práce z domova se tak oficiálně dostává do zákoníku práce a stává se nedílnou součástí pracovního trhu.

Z genderového hlediska jsou to převážně ženy, které využívají možností zkrácených úvazků a home officů. Jsou to totiž zpravidla ony, na které padá péče o menší děti, chod domácnosti a zodpovědnost za rodinu. Možnost „vzít si práci domů“ je pro ně tedy mnohdy jedinou variantou a novela tento fakt konečně zohledňuje.

Pracovní svět je stále v pohybu a hledá optimální cestu mezi prací z kanceláře a z domova. Je jisté, že budeme svědky dalších změn a budou to osobní preference zaměstnanců, které rozhodnou, jakou práci si vybrat.

  • Share this post

    Mějte přehled o nejnovějších pozicích a přístup k VIP článkům

    Přihlaste se k odběru čerstvých aktualit, VIP článků a nejnovějších pozic, které vám mohou pomoci nastartovat kariéru.


    Karierio by Frontman

    Frontman pomáhá inovativním firmám růst v těchto oblastech: technologie, zemědělství, development a služby. Propojuje firmy s talenty a talenty se zajímavými pracovními příležitostmi. A to vše začíná právě tady na kariérním portálu Karierio!