Co je osobní značka a jak ji vybudovat?

S pojmem „osobní značka“ se setkáváme již poměrně běžně. Budování vlastní reputace a veřejného mínění je nedílnou součástí profesní kariéry a často bývá dokonce vyžadováno. Pokud bychom dali celé věci hlubší smysl, tak můžeme mluvit o způsobu seberozvoje, který nás neustále popohání kupředu.

Můžeme začít zlehka a označit osobní značku za vlastní reputaci, možná by se dalo mluvit i o pověsti nebo povědomí. Je to image, pod kterou vystupujeme navenek. Osobní značka, personal brand, je budována vědomě a většinou i cíleně. Pomáhá nám reprezentovat sebe, naše názory, asociace, způsob projevu i vizuální stránku.

Někdy se osobní značka buduje sama od sebe. Stane se tak, pokud jste natolik uznávaným odborníkem s výjimečnou specializací, že vás publikum dobře zná. Jste žádaný a osobní značka se tak buduje mimovolně a přirozeně sama. Ruku na srdce, takto to má jen poměrně malé procento lidí a ostatní smrtelníci musí trochu zatlačit, aby byli vidět. A my si řekneme, jak na to. Představíme si takový malý návod, jak vybudovat osobní značku.

TIP:

Vsaďte na přirozenost a využijte svých silných stránek. Udělejte si analýzu toho, co vám jde, jaké jsou vaše zájmy a v čem se cítíte dobře. Právě v takovém prostředí máte šanci vyniknout.

Nejprve si musíte specifikovat důvod, proč to děláte, a stanovit si cíl. Důvodů může být totiž opravdu mnoho. Například chcete o sobě zvýšit povědomí a získat nové kontrakty. Nebo podporujete svého zaměstnavatele a firmu, ve které rádi pracujete, máte potřebu začít pracovat jinak a chybí vám kontakty. Tento bod není možné přeskočit, protože na základě dobře zodpovězené otázky volíte tu správnou cestu. Pokud máte, jdeme dál. 

Vygooglete se a hledejte o sobě všechno a všude. Jedná se o běžnou věc, kterou dělá mnoho lidí před tím, než s vámi naváže komunikaci. A vy potřebujete vědět, co o vás nacházejí. Dobré výsledky ve vyhledávání, které dokládají kontinuální osobní rozvoj, vám pomohou k rychlejšímu pozvání do výběrového řízení nebo navázání spolupráce. Pokud najdete něco, co vám úplně nezapadá do plánu budování značky, zkuste to upravit, vymazat nebo skrýt. Nezapomeňte na sociální sítě a cíleně si nastavte adekvátní viditelnost příspěvků a fotografií. Můžete vše skrýt nebo naopak začít být aktivní tím správným směrem. Sociální sítě mohou být ohromným pomocníkem. Pokud budete sledovat a komentovat témata, která se týkají vaší specializace, opět pracujete na svém zviditelnění. Do online prostoru  je možné vkládat odkazy na vlastní mediální a textové výstupy, což vám může opět zvýšit respekt nebo rozpoutat žádanou diskuzi.

Zvolte cílovou skupinu a nastavte si tonalitu komunikace a svůj brand code. O co jde? Brand code je váš osobitý a jedinečný způsob vystupování, prezentace a osobní propagace. Je to něco, co vás odlišuje od ostatních a většinou se to již zásadně nemění. Proto je třeba předem řádně promyslet způsob, jakým se budete prezentovat. 

Nepřežeňte to a buďte přirození. Vycházejte ze své podstaty. Není možné ze sebe udělat někoho jiného, to vám nikdo neuvěří. Snažte se působit osobitě a autenticky. Na začátku si vyberte pouze třeba dvě platformy, kde budete působit, časem přidávejte další. Začněte zlehka, čeká vás dlouhá cesta. Vaše značka tak poroste kontinuálně a postupně bude i narůstat vaše hodnota.

A co potom? Tady vaše cesta teprve začíná. Buďte aktivní. Spojte se s dalšími odborníky z oboru, začněte spolupracovat, oslovujte lidi s podobnými zájmy a nabídněte jim podporu. Komentujte tematické texty a mediální výstupy, udělejte rozhovor, točte videa, webináře, pište blogy nebo návody. Snažte se působit aktivně na sociálních sítích a účastnit se odborných debat. 

Je toho mnoho, co se musí udělat na začátku, a zároveň je dobré si uvědomit, že práce na osobní značce nikdy nekončí. Musí se rozvíjet a vyvíjet kontinuálně dál a dál.

  • Share this post

    Mějte přehled o nejnovějších pozicích a přístup k VIP článkům

    Přihlaste se k odběru čerstvých aktualit, VIP článků a nejnovějších pozic, které vám mohou pomoci nastartovat kariéru.


    Karierio by Frontman

    Frontman pomáhá inovativním firmám růst v těchto oblastech: technologie, zemědělství, development a služby. Propojuje firmy s talenty a talenty se zajímavými pracovními příležitostmi. A to vše začíná právě tady na kariérním portálu Karierio!