Tipy pro organický úspěch na LinkedInu

LinkedIn je často opomíjená sociální síť – v počtu uživatelů ji nelze srovnávat s ostatními velikány v oboru. Má však své kouzlo, a to nejen pro uchazeče o práci, jak tomu bylo v minulosti. Dnes je LinkedIn nezbytnou součástí firemní propagace a často i osobního brandingu opinion leaderů, manažerů či politiků.

Jak na Linkedinu uspět organicky bez reklamy? Inspirace Leošem Marešem asi fungovat nebude. Říkají vám něco jména jako Mark Cuban či Satya Nadella? Pokud ne, vězte, že jsou mezi top Linkedin influencery. Hned za Billem Gatesem a Richardem Bransonem. Stejně tak zapomeňte na algoritmy Facebooku či Instagramu, ten Linkedinový funguje úplně jinak.

Spam filtr a zlatá hodina

Co se vlastně stane, když zveřejníte příspěvek? Zdůrazněme, že reklamu necháváme stranou a hovoříme o organickém postu. Linkedin měří desítky faktorů, aby předpověděl, jak relevantní bude váš obsah pro vaše publikum. A podle toho jej hodnotí. Poté příspěvek zobrazí malému vzorku vašeho publika a čeká, co se stane. Podle toho, jak první test dopadne, rozhodne se, zda jej pošle dalším lidem a bude pokračovat v testování, nebo jej přestane zobrazovat ve feedu. Výsledkem prvního testu je rozdělení do tří skupin postů – spam, nízká kvalita a vysoká kvalita.

Obejít spamový filtr je přitom celkem snadné, stačí dodržet 4 hlavní pravidla:

  • Nepoužívejte větší množství externích odkazů – ideálně žádné.
  • Neoznačujte více než 5 uživatelů.
  • Nepublikujte příspěvky častěji než jednou za 3 hodiny.
  • Nepoužívejte hashtagy jako „follow“, „comment“ nebo „like“.

Skvělé, příspěvek prošel spamovým filtrem. Nyní přichází další test, kterému říkáme „zlatá hodina”. Je to první hodina po sdílení příspěvku na Linkedin, která má zásadní význam pro jeho úspěch. LinkedIn měří zapojení uživatelů, aby zjistil, zda je příspěvek hoden toho, aby se přesunul do feedů dalších lidí. Pokud si váš příspěvek povede dobře v první hodině, je mnohem pravděpodobnější, že si povede dobře celý den, týden nebo měsíc. Pokud ne, můžete jej zkusit vylepšit a zveřejnit s časovým odstupem nebo mu s klidem dát RIP.

Jak uspět ve zlaté hodině? Zde je opět pár tipů:

  • Zveřejňujte příspěvky v době, kdy jsou vaši sledující online. Linkedin je profesní síť, takže ideální je pracovní doba.
  • Zkuste zapojit publikum – ptejte se, vyvolejte potřebu publika vyjádřit se.
  • Interagujte s ostatními příspěvky v době, kdy je váš příspěvek ve zlaté hodině, zvyšuje to jeho šance.
  • Zapojte konkrétní příspěvek do publikačního plánu tak, aby byl součástí pravidelné aktivity.
  • Reagujte na komentáře.

Jak na obsah: Co zajímá vaše publikum?

Na základě prvních dvou testů se bude či nebude váš příspěvek šířit a zobrazovat dalším lidem. Přestože jsme začali vysvětlením, jak algoritmus funguje, nedostali jsme se k té asi nejpodstatnější otázce: Co vlastně publikovatSamozřejmě již musíme mít předem stanovené cíle, čeho chceme na Linkedinu dosáhnout. Podle toho bychom měli obsah zaměřit. Linkedin můžeme například využít pro interní komunikaci ve firmě, budeme tedy sdílet novinky. Pokud chceme oslovit potenciální nové zákazníky, můžeme publikovat třeba reference a zajímavosti z našeho oboru. Pakliže jste manažer a zajímá vás leadership, zaujmou myšlenky a tipy o tom, jak jako leader uspět. Sečteno a podtrženo, nebojte se jít „s kůží na trh”. Na Linkedinu dobře funguje sdílení zkušeností, tipů a názorů. Rozhodně zaujmete více vlastní expertizou, než pokud se budete jen chlubit svými úspěchy.

Hashtagy, formát příspěvku a další vychytávky

LinkedIn má několik druhů obsahu, které se v algoritmu hodnotí odlišně a u publika vyvolávají rozdílné reakce. I ty mají vliv na to, jak uspějete ve zmíněných testech. Síť je nastavená tak, aby v ní lidé zůstávali pokud možno co nejvíc. Pokud tedy budete využívat externí odkazy přímo v postu, může být penalizováni. Zvažte, zda například odkaz nenechat v komentáři. Přímo v textu můžete také uživatele navigovat, jak se k odkazu dostat. Pokud předpokládáte, že návštěvník už zná vaši webovou stránku, lze využít třeba CTA „Více si přečtěte v článku, najdete jej v blogové sekci našich stránek.” Podle některých statistik, včetně respektovaných průzkumů společnosti Hootsuite, mají příspěvky s externími odkazy až 20x nižší dosah.

Repostování příspěvku sice vypadá jako vhodný nástroj k šíření dosahu, může ale být důvodem další penalizace. Výrazně efektivnější je, když vaši zaměstnanci, kolegové či jiní „ambasadoři” zveřejní příspěvek v upraveném znění na vlastním profilu. Hashtagy fungují jinak, než třeba v Instagramu. Na základě zkušeností a statistik se ukázalo, že ideální je využít 3 hashtagy, přičemž první by měl být obecný, druhý více specifický a třetí úzce vymezený – například #Linkedin #howtosucceedonlinkedin #linkedinalgorithm. 

Formátování textu může hrát také roli: Nezapomeňte, že na vaší zdi Linkedin zobrazuje pouze první 2-3 řádky z každého příspěvku. Je tedy dobré zaujmout sledující právě v této první části textu. Nebojte se také přidávat emotikony, jejichž využití rovněž zvyšuje dosah postu. Nemáte zrovna originální nápad na myšlenku do textu postu? Stále můžete částečně získat body vizuálním obsahem. A zde se dostáváme k další zvláštnosti Linkedinu: Pokud obrázky nesouvisí s textem nebo algoritmus vyhodnotí, že byly již využity na jiném profilu, je to další důvod k penalizaci. To se může stát například při postování obrázků z fotobanky. Zaujmout můžete samozřejmě i prostřednictvím videí, nezapomeňte však na hlavní sdělení, které by nemělo zapadnout pod nánosem zbytečných efektů. 

Na Linkedinu zkrátka stále vede psaný text. Ten můžete dát – narozdíl od jiných sítí – do formátu PDF. Pro sdílení článků, návodů či prezentací je to skvělý formát. A navíc vykazuje vysoký dosah. 

Experimentujte a hlavně… zapojte se

V tomto si Linkedin nezadá s ostatními sítěmi – s pouhým zveřejňováním příspěvků si nevystačíte, ideální je se co nejvíce zapojit do komunikace. Takže lajkujte, komentujte, repostujte „cizí” příspěvky. 

Při komentování můžete třeba:

  • Označit autora příspěvku a vysvětlit, proč s ním ne/souhlasíte.
  • Přidat další pohledy na věc.
  • Rozšířit téma příspěvku.
  • Označit další lidi, které znáte a kteří by mohli mít užitečný příspěvek nebo které chcete zapojit do konverzace.
  • Přidat údaje nebo odkazy na relevantní zdroje.
  • Položit upřesňující otázku.
  • Vysvětlit, jak se zrovna vám daří uplatňovat rady z článku.

Zdroje:

  • Share this post

    Mějte přehled o nejnovějších pozicích a přístup k VIP článkům

    Přihlaste se k odběru čerstvých aktualit, VIP článků a nejnovějších pozic, které vám mohou pomoci nastartovat kariéru.


    Karierio by Frontman

    Frontman pomáhá inovativním firmám růst v těchto oblastech: technologie, zemědělství, development a služby. Propojuje firmy s talenty a talenty se zajímavými pracovními příležitostmi. A to vše začíná právě tady na kariérním portálu Karierio!